Jos ostamassasi laitteessa ilmenee vikoja ja puutteita, reklamoi niistä mahdollisimman pian myyjälle. Valitus kannattaa tehdä esimerkiksi sähköpostilla tai Kilpailu- ja kuluttajaviraston reklamaatioapurilla.
Tavaran virheen ensisijainen oikaisukeino on tuotteen korjaus kohtuullisessa ajassa ja niin, ettei ostajalle aiheudu siitä kustannuksia tai olennaista haittaa. Kohtuullinen korjausaika on yleensä korkeintaan kaksi viikkoa. Jos ongelmasi koskee viallista tavaraa, voit selvittää takuuapurilla, onko myyjä vastuussa tavaran virheestä ja miten virheen voi hyvittää.
Tarkista, että ostamassasi tuotteessa on käyttöohjeet
Myyjän vastuulla on antaa käyttö-, huolto- ja hoito-ohjeet, jotka ovat tarpeen tuotteen normaalissa käytössä. Käyttöohjeita kannattaa aina noudattaa. Myyjä ei ole virhevastuussa, jos vika johtuu luonnollisesta kulumisesta tai käyttövirheestä.
Tarkista verkkokaupasta toimitettu tuote kuljetusvaurioiden varalta
Joskus verkkokaupasta tilattu tuote voi vaurioitua kuljetuksessa. Tarkastamalla tuote jo sen saavuttua, on helpompi selvittää asiaa jälkeenpäin. Jos pakkauksessa näkyy jälkiä, ota siitä valokuvia eri kulmista ennen paketin avaamista. Jos paketissa on ulkoisia vaurioita, voi hyvin olla mahdollista, että myös tavara paketin sisällä on vahingoittunut. Ota välittömästi yhteys myyjään, jos myös tavara on vioittunut.
Oikeus vahingonkorvaukseen viallisen kodinkoneen aiheuttamasta vahingosta
Sinulla on oikeus vaatia vahingonkorvausta, jos kodinkoneen rikkoutuminen aiheuttaa vahinkoa. Kuluttaja voi vaatia vahingonkorvausta välittömistä ja välillisistä vahingoista sekä tuotevahingoista. Pahasta mielestä tai henkisestä kärsimyksestä ei kuitenkaan voi saada vahingonkorvausta. Vahingonkorvauksesta vastaa pääsääntöisesti myyjä. Valmistajalta tai maahantuojalta voi vaatia korvausta vain tuotteen puutteellisen turvallisuuden aiheuttamasta vahingosta henkilölle tai yksityiskäytössä olevalle omaisuudelle.
Lähde: www.kkv.fi